Błonnik – czym jest?

Błonnik jest włóknem pokarmowym. Nie ulega on trawieniu w organizmie. Jest on niezbędny w żywieniu pomimo tego, że nie dostarcza on jakichkolwiek substancji odżywczych. Bardzo ważne jest to, że posiada on właściwości, dzięki którym można poprawić funkcjonowanie ludzkiego organizmu.

Błonnik pokarmowy – zalety

Błonnik pokarmowy posiada wiele zalet. Spośród licznych można wskazać m.in. na:

  • usprawnienie pracy jelit,
  • umożliwienie regularnego wypróżnienia,
  • zapobieganie zaparciom,
  • zmniejszanie wchłaniania cholesterolu,
  • zminimalizowanie ryzyka zachorowania na różne nowotwory,
  • poprawa wyglądu skóry,
  • wzmocnienie paznokci,
  • nadanie blasku włosom.

Spożycia błonnika

Zgodnie z zaleceniami WHO, którą jest Światowa Organizacja Zdrowia, dzienne spożycie błonnika nie może przekraczać 20-40 gramów. Nie wolno spozywać go zatem w nadmiernej ilości, gdyż to może wywołać niedobory żelaza, wapnia, a nawet cynku. Wśród takich osób mogą wystąpić również zaparcia bądź wzdęcia. Spożycie błonnika w większej ilości jest szczególnie niebezpieczne zmagając się z takimi chorobami jak m.in. zapalenie trzustki i inne, które wiążą się z dolegliwościami jelitowymi.

Błonnika – budowa

Błonnika składa się z różnorodnych substancji, a każda niemal w inny sposób oddziałuje na ludzki organizm. Frakcje można podzielić na błonnika rozpuszczalny i błonnik nierozpuszczalny. Pierwszy z nich ulega pęcznieniu w środowisku wodnym jelita cienkiego. Powstaje wtedy żel o większej lepkości, a to przyczynia się do zwiększenia gęstości treści pokarmowej. Druga frakcja charakteryzuje się całkowitej degradacji bakteryjnej w grubym jelicie. Wpływa też na rozwój flory bakteryjnej grubego jelita.

Oba błonniki, czyli rozpuszczalne i nierozpuszczalne posiadają zdolność do fermentacji. Bakterie, które zasiedlają przewód pokarmowy, w efekcie rozkładają włókno i stymulują układ odpornościowy, a także biorą udział w procesie produkcji nie tylko witamin, ale też hormonów.

Błonnik – dobrodziejstwo dla naszego przewodu pokarmowego

O błonniku słyszymy najczęściej w aspekcie naszej diety czy problemów trawiennych. A czy wiemy, czym właściwie jest błonnik? W największym skrócie błonnik, to wszystko, czego nie trawimy i co musi opuścić nasz organizm. Błonnik dostępny online to mieszanina substancji najczęściej pochodzenia roślinnego, których nasze enzymy trawienne nie są w stanie przekształcić w pożyteczne składniki.

Właściwości korzystne dla zdrowia

Przez długie lata, błonnik był traktowany przez lekarzy czy dietetyków, jako swojego rodzaju obciążenie dla organizmu, bez szczególnych właściwości. W dzisiejszych czasach, błonnik jest uważany za istotny czynnik poprawnej pracy jelit, w wielu aspektach jako czynnik chroniący nasz przewód pokarmowy przed nowotworami. Błonnik ogranicza wchłanianie cholesterolu, przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi, stabilizuje poziom cukru we krwi. Są dwa rodzaje błonnika – rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Błonnik rozpuszczalny pomaga w leczeniu biegunek, absorbuje substancje toksyczne (bakterie, metale ciężkie), dzięki temu zapobiega zatruciom. Błonnik nierozpuszczalny pobudza procesy trawienne – zwiększa wydzielanie śliny i funkcję żucia, wpływa na perystaltykę jelit, wzmaga poczucie sytości.

Gdzie szukać błonnika?

Źródłem błonnika są przede wszystkim rośliny. Warzywa, owoce, zboża i produkty zbożowe (otręby, kasze), nasiona roślin strączkowych. Najlepsze źródła błonnika to:

– kasza gryczana, jęczmienna

– brązowy ryż

– pieczywo żytnie i mieszane z ziarnami zbóż

– naturalne płatki zbożowe

– otręby

– orzechy

– suszone owoce

Błonnik powinien być spożywany przez osoby chorujące na cukrzycę, otyłość, kamicę żółciową. Według Światowej Organizacji Zdrowia, spożycie błonnika przez dorosłą osobę powinno wynosić 20-40 g. Osoby dbające o dietę i chcące kontrolować spożycie pokarmów, powinny pamiętać także o tym, że przekroczenie zalecanych dawek może doprowadzić do dolegliwości żołądkowych, zaburzenia pracy jelit, wzdęć czy biegunki. Jak mówi przysłowie: co za dużo, to niezdrowo.

Niepowtarzalne włókno roślinne

Błonnik – składnik wspomagający układ pokarmowy

Błonnik (https://www.bee.pl/9294-suplementy-diety-blonniki) to rodzaj składników, budujących ściany roślin, który nie jest trawiony przez organizm człowieka. Pomimo tego, posiada on wiele zalet, które korzystnie wpływają na zdrowie i pracę układu pokarmowego. Dzieli się go na błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Pierwszy z nich pęcznieje w żołądku, na skutek absorpcji wody, dzięki czemu daje uczucie sytości. Natomiast drugi odpowiada za regulowanie pracy jelit i przyspieszenie ich perystaltyki. Dzięki temu ich wspólne działanie i uwzględnienie w diecie jest niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Oprócz tych cech, włókno roślinne posiada również inne właściwości, do których należą:

  • przeciwdziałanie zaparciom,
  • obniżanie poziomu cholesterolu,
  • ograniczanie wchłaniania tłuszczów,
  • eliminowanie resztek zalegających w układzie pokarmowym,
  • regulowanie poziomu glukozy we krwi,
  • oraz ograniczenie wchłaniania kwasu żółciowego.

Czynniki te pokazują jak ważna rolę dla organizmu pełni błonnik. Jego zbilansowana ilość i systematyczne stosowanie jest w stanie znacznie poprawić pracę organizmu, a nawet ograniczyć ryzyko rozwoju chorób przewlekłych takich jak cukrzyca typu 2. Składnik ten można znaleźć w wielu produktach spożywczych zarówno przetworzonych jak i nieprzetworzonych, przez co jego spożycie jest niezwykle ułatwione.

Gdzie znajduje się błonnik?

Błonnik jest częstym składnikiem produktów zbożowych, do których należą otręby owsiane, makarony pełnoziarniste, ciemne pieczywa. Ponadto jego źródłem są również płatki wielozbożowe czy siemię lniane. Jego dużą ilość posiadają także owoce i warzywa. Największe wartości można odnaleźć w jabłkach, porzeczkach, owocach cytrusowych oraz warzywach kapustnych, fasoli, ziemniakach czy w grochu. Dodatkowo znajduje się on w orzechach i bakaliach. Warto pamiętać, że przy jego spożywaniu należy odpowiednio uzupełniać płyny i pić duże ilości wody. Dostęp do błonnika jest niezwykle prosty, a sposób jego jedzenia zależny i dopasowany do preferencji konsumenta. Każdy znajdzie ulubiony sposób przygotowywania tego wyjątkowego i korzystnego dla zdrowia włókna roślinnego.