Błonnik – czym jest?

Błonnik jest włóknem pokarmowym. Nie ulega on trawieniu w organizmie. Jest on niezbędny w żywieniu pomimo tego, że nie dostarcza on jakichkolwiek substancji odżywczych. Bardzo ważne jest to, że posiada on właściwości, dzięki którym można poprawić funkcjonowanie ludzkiego organizmu.

Błonnik pokarmowy – zalety

Błonnik pokarmowy posiada wiele zalet. Spośród licznych można wskazać m.in. na:

  • usprawnienie pracy jelit,
  • umożliwienie regularnego wypróżnienia,
  • zapobieganie zaparciom,
  • zmniejszanie wchłaniania cholesterolu,
  • zminimalizowanie ryzyka zachorowania na różne nowotwory,
  • poprawa wyglądu skóry,
  • wzmocnienie paznokci,
  • nadanie blasku włosom.

Spożycia błonnika

Zgodnie z zaleceniami WHO, którą jest Światowa Organizacja Zdrowia, dzienne spożycie błonnika nie może przekraczać 20-40 gramów. Nie wolno spozywać go zatem w nadmiernej ilości, gdyż to może wywołać niedobory żelaza, wapnia, a nawet cynku. Wśród takich osób mogą wystąpić również zaparcia bądź wzdęcia. Spożycie błonnika w większej ilości jest szczególnie niebezpieczne zmagając się z takimi chorobami jak m.in. zapalenie trzustki i inne, które wiążą się z dolegliwościami jelitowymi.

Błonnika – budowa

Błonnika składa się z różnorodnych substancji, a każda niemal w inny sposób oddziałuje na ludzki organizm. Frakcje można podzielić na błonnika rozpuszczalny i błonnik nierozpuszczalny. Pierwszy z nich ulega pęcznieniu w środowisku wodnym jelita cienkiego. Powstaje wtedy żel o większej lepkości, a to przyczynia się do zwiększenia gęstości treści pokarmowej. Druga frakcja charakteryzuje się całkowitej degradacji bakteryjnej w grubym jelicie. Wpływa też na rozwój flory bakteryjnej grubego jelita.

Oba błonniki, czyli rozpuszczalne i nierozpuszczalne posiadają zdolność do fermentacji. Bakterie, które zasiedlają przewód pokarmowy, w efekcie rozkładają włókno i stymulują układ odpornościowy, a także biorą udział w procesie produkcji nie tylko witamin, ale też hormonów.