Niepowtarzalne włókno roślinne

Błonnik – składnik wspomagający układ pokarmowy

Błonnik (https://www.bee.pl/9294-suplementy-diety-blonniki) to rodzaj składników, budujących ściany roślin, który nie jest trawiony przez organizm człowieka. Pomimo tego, posiada on wiele zalet, które korzystnie wpływają na zdrowie i pracę układu pokarmowego. Dzieli się go na błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Pierwszy z nich pęcznieje w żołądku, na skutek absorpcji wody, dzięki czemu daje uczucie sytości. Natomiast drugi odpowiada za regulowanie pracy jelit i przyspieszenie ich perystaltyki. Dzięki temu ich wspólne działanie i uwzględnienie w diecie jest niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Oprócz tych cech, włókno roślinne posiada również inne właściwości, do których należą:

  • przeciwdziałanie zaparciom,
  • obniżanie poziomu cholesterolu,
  • ograniczanie wchłaniania tłuszczów,
  • eliminowanie resztek zalegających w układzie pokarmowym,
  • regulowanie poziomu glukozy we krwi,
  • oraz ograniczenie wchłaniania kwasu żółciowego.

Czynniki te pokazują jak ważna rolę dla organizmu pełni błonnik. Jego zbilansowana ilość i systematyczne stosowanie jest w stanie znacznie poprawić pracę organizmu, a nawet ograniczyć ryzyko rozwoju chorób przewlekłych takich jak cukrzyca typu 2. Składnik ten można znaleźć w wielu produktach spożywczych zarówno przetworzonych jak i nieprzetworzonych, przez co jego spożycie jest niezwykle ułatwione.

Gdzie znajduje się błonnik?

Błonnik jest częstym składnikiem produktów zbożowych, do których należą otręby owsiane, makarony pełnoziarniste, ciemne pieczywa. Ponadto jego źródłem są również płatki wielozbożowe czy siemię lniane. Jego dużą ilość posiadają także owoce i warzywa. Największe wartości można odnaleźć w jabłkach, porzeczkach, owocach cytrusowych oraz warzywach kapustnych, fasoli, ziemniakach czy w grochu. Dodatkowo znajduje się on w orzechach i bakaliach. Warto pamiętać, że przy jego spożywaniu należy odpowiednio uzupełniać płyny i pić duże ilości wody. Dostęp do błonnika jest niezwykle prosty, a sposób jego jedzenia zależny i dopasowany do preferencji konsumenta. Każdy znajdzie ulubiony sposób przygotowywania tego wyjątkowego i korzystnego dla zdrowia włókna roślinnego.